Brändi esiin hyvillä kuvilla

Halusin lapsena aina valokuvaajaksi, sillä kuljin isän matkassa paljon juttukeikoilla. Isäni kuvasi siihen aikaan enimmäkseen aikakauslehtiin ja työ oli ajan mukaisesti aika paljon rauhallisempaa ja hidasrytmisempää kuin nykyään. Lukion jälkeen ”hairahdin” hetkeksi yliopisto-opintoihin, mutta kun akateeminen ura ei tuntunut omalta, päädyin vähän sattuman kauppaakin opiskelemaan valokuvausta – voisihan sitä ainakin kokeilla. Muutaman vuoden tein omalla toiminimellä, vuodesta 2013 asti olen ollut perheyrityksemme Studio Torkkelin yrittäjänä.

Yrittäjänä pidän tärkeänä, että brändi on suunniteltu ja omannäköistä. Tähän kannustan kaikkia muitakin, myös pienyrittäjiä. Jos myy laatua, pitää myös yrityksen oman brändin näyttää laadukkaalta ja ammattimaiselta. Brändityössä arvojen näkyminen ja erottautuminen ovat tosi tärkeässä asemassa, ja näitä voidaan valokuvilla hyvin tuoda esiin. Yhtenä palveluna tarjoankin brändikuvauksia yrityksille.

Ihmisen kohtaaminen toista arvostaen on kaiken lähtökohta. Jos kuvattava pystyy luottamaan kuvaajaan ja kuvaaja ottaa vastuun kuvaustilanteesta: kertoo mitä tapahtuu ja milloin, ohjaa asentoja, tekemistä, ilmeitä ja tunnelmia, yleensä lopputulos on aika miellyttävä kuvauskokemus. Minulla ei ole tapana suhtautua itseeni turhan vakavasti, ja siinä yleensä kuvattavakin huomaa, ettei tämä nyt niin kriittistä puuhaa ole.

Haastan jatkuvasti itseäni oppimaan uutta. Tuoreimpana kouluttautumisena on Työtehoseuran ja Suomen Yrittäjänaisten Yrittäjä-Ladyt-Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto. Meillä oli koulutuksessa huikea porukka naisia ympäri Suomen. Oli upeaa kuulla mitä erilaisempia yrittäjätarinoita ja kuitenkin huomata, kuinka paljon asioita jaamme keskenämme, monesti toimialoista ja paikkakunnista riippumatta. Koulutuksessa oli todella hyviä vierailevia kouluttajia ja sydämelliset vastuukouluttajat Työtehoseurasta. Varsinaiset näyttötyöt olivat melko työläitä, mutta asia oli ihan suoraan oma yrityksen hyödyksi. Ainakin itseni on vaikea saada asioita aikaan yksin, joten nyt oli mahtava tilaisuus saada apua ja kannustusta. Omassa yrityksessäni erityisesti asiakkuuksien hallinta nytkähti vauhtiin ja talousasiat myös pääsivät aiempaa tarkemaan syyniin.

Lopuksi voisin todeta, että kun valitset itsellesi sopivaa kuvaajaa, hakeudu sellaisen kuvaajan asiakkaaksi, josta sinulla tulee hyvä fiilis. On supertärkeää, että kemiat kohtaavat.  Kannattaa hyödyntää valokuvaajan ammattitaitoa myös ideointiin: sinä tiedät oman yrityksesi arvot ja viestit, mutta miten niitä olisi paras kuvittaa? Varsinkin jos kuvaus jännittää: selvitä millainen kuvaaja on, älä tuijota pelkkää portfoliota.

Laura Tammisto
Studio Torkkeli 
Tampereen Seudun Yrittäjänaisten jäsen

Ilmoittaudu mukaan TTS:n huhtikuussa alkavaan koulutukseen, lue lisää tästä.

Kuva: valokuvaaja Laura Tammiston kuvasi valokuvaaja Enna Palonen


Blogissa: