Tamperelaisen Milja Korpelan Juhlaprinsessa-yritys tekee pienten prinsessafanien unelmista totta. Korpela itse viihtyy satumaailmassa lomillaankin.
Teksti Annamari Typpö Kuvat Laura Vesa
Tamperelaisella Milja Korpelalla on varmasti jokaisen prinsessoista pitävän pikkutytön unelmatyö. Hän saa nimittäin pukeutua työkseen prinsessa-asuun.
Idean Juhlaprinsessa-yritykseensä Korpela sai vuonna 2015 Instagramia selaillessaan. ”Siellä tuli vastaan amerikkalainen kuva, jossa Prinsessa Ruusunen halasi pientä syntymäpäiväsankaria. Mietin, että vau, tuo on niin ihana ja tärkeä hetki. Olisipa hienoa saada olla tuommoisessa mukana.”
Koska Suomesta ei vastaavaa palvelua löytynyt, Korpela päätti ryhtyä itse tuumasta toimeen.
Prinsessat ovat kiehtoneet Korpelaa pienestä asti. Lapsuuteen kuuluivat prinsessaleikit ja teini-ikään prinsessoista kertovat elokuvat ja kirjat. Vaikutuksen teki etenkin Kaunotar ja hirviö -elokuva, jonka päähenkilö oli vahva ja itsenäinen nainen – prinsessa, joka pelastaa prinssin.
”Olen aina tykännyt saduista ja fantasiasta. Prinsessat ovat olleet minulle esikuvia. Prinsessahahmoilta olen saanut uskallusta lähteä rohkeasti tekemään omaa juttuani ja elämään omanlaistani elämää, vaikka se saattaisikin poiketa siitä, mitä joku muu pitää normaalina elämänä.”
Korpela oli työskennellyt vuodesta 2011 vuokratuolilla kampaajayrittäjänä ja ollut lisäksi osa-aikaisesti maskeeraajana Tampereen Työväen Teatterissa. Prinsessatietämys ja perustyökalut prinsessaksi muuntautumiseen olivat siis hallussa. Lapsista hän ei sen sijaan omien sanojensa mukaan tiennyt mitään, eikä esiintymiskokemustakaan ollut.
Korpela ryhtyi treenaamaan. Hän opetteli esimerkiksi tunnistamaan, mitä eroa on kolme- ja kuusivuotiailla lapsilla. ”Olin siis näin pihalla, kun lähipiirissäkään ei ollut lapsia”, hän nauraa nyt.
Onneksi oli Lumikin puku, jonka Korpela oli tehnyt maskeerauskilpailuun. Hän koosti peruukin ja asusteet valmiiksi ja laittoi Facebookiin ilmoituksen, että voisi tulla harjoittelemaan kakkupalkalla, jos jonkun kaverin lapsella sattuisi olemaan synttärit.
Vastausten määrä yllätti. Niitä tuli sekä tutuilta että tuntemattomilta. Ilmoitus oli lähtenyt kiertämään sosiaalisessa mediassa ja herättänyt suurta huomiota. Korpela huomasi, että tilausta palvelulle on.
Ensimmäinen kerta Lumikkina meni jännityksestä huolimatta niin hyvin, että jatkoa seurasi. ”Se oli ihanaa. Palo ja innostus oli entistä suurempi.”
Pari kuukautta ensimmäisten keikkojen jälkeen Korpela lisäsi repertuaariin Lumikuningattaren, joka on siitä lähtien ollut hahmoista suosituin. ”Lumikuningattaren myötä suosio lähti kasvuun. Lumikkia sen sijaan ei ole taidettu tilata vuoteen yksiinkään juhliin.”
Parissa vuodessa kysyntä lisääntyi niin reippaasti, että Korpela saattoi jättää muut työt. Nykyisin Juhla-
prinsessa työllistää täyspäiväisesti myös hänen puolisonsa, ja yrityksen listoilla on myös neljä muuta prinsessaa, jotka työskentelevät yrittäjinä.
Hahmovalikoimakin on kasvanut. Juhliin voi tilata Lumikuningattaren lisäksi esimerkiksi Jääprinsessan, Aavikkoprinsessan, Tähkäpään, Pienen merenneidon tai Lohikäärmesoturin.
Korpela sanoo kehittäneensä yritystään intuitiolla. ”Olen ollut itse niin innostunut ja sisällä siinä prinsessamaailmassa, että on ollut helppoa vain tehdä luontaisesti sitä, mikä on tuntunut hyvältä.”
Ohjenuorana ovat koko ajan toimineet lapset. Korpela on miettinyt, mistä lapset innostuvat, ja panostanut siihen. Se on pitänyt aikuisetkin, ne Korpelan varsinaiset maksavat asiakkaat, tyytyväisinä.
”Vasta viime aikoina olen alkanut miettiä, että tätä palvelua voisi markkinoida myös aikuisten näkökulmasta ja kertoa, miten helppoa on, että vanhemmat voivat vain rauhassa juoda kahvia, kun prinsessa viihdyttää lapsia.”
Yksityishenkilöiden lisäksi Juhlaprinsessan asiakkaita ovat kauppakeskusten tapahtumajärjestäjät, päiväkodit ja koulut sekä erilaiset yhdistykset.
Suosituin Juhlaprinsessan tuotteista on klassinen Prinsessajuhlat-palvelupaketti, johon sisältyy esimerkiksi glittertatuointeja sekä päivänsankarille mieluisia leikkejä, jotka prinsessa ohjaa. Kasvomaalauksia ja glitter-
tatuointeja oli helppo lähteä kehittämään Korpelan koulutustaustalla ja työkokemuksella.
Korona-aika sysäsi kehittämään myös virtuaalipalveluja, kuten videokurssimuotoisen prinsessakoulun ja etukäteen kuvatun videotervehdyksen prinsessalta. Myös paikan päällä toteutettavia palveluita laajennettiin pandemian seurauksena.
”Klassiseen ohjelmaamme sisältyy paljon lähekkäin olemista. Tehdään kasvomaalauksia, ollaan piirissä, halataan. Ryhdyin miettimään, mitä voisimme tehdä niin, ettemme olisi ihan sumpussa. Siihen kehiteltiin sitten tanssiaispaketti ja soturikoulutus. Ne ovat edelleen suosittuja.”
Yrittäjäksi Korpela ajautui aikoinaan olosuhteiden pakosta, kampaajille kun ei liiemmin palkkatyöpaikkoja ole tarjolla. Yrittäjäidentiteetti alkoi kehittyä vasta Juhlaprinsessan myötä, kun oli löytynyt se oma juttu, mitä lähteä edistämään.
Parasta ja raskainta yrittäjyydessä on Korpelan mielestä vapaus. ”Minulla on vahvasti sellainen olo, että haluan itse tehdä päätökset. Kai minulla on jokin auktoriteettivamma. Luulen, että minun olisi aika vaikea olla palkkatöissä. Jos joku toinen käskee minua tekemään jotain, minulla loppuu mielenkiinto heti. Toisaalta minulla on vielä paljon harjoittelemista itseni johtamisessa.”
Nyt kun asuhankinnat on tehty ja esitysten käsikirjoitukset suunniteltu, on aika suunnitella tulevaa. Korpela haluaisi laajentaa Juhlaprinsessan palveluja Tampereen ja Helsingin ulkopuolelle. Myös yksityiskohtien hiominen entistä pidemmälle kutkuttaa. ”Haluaisin vielä päivittää puvut ja peruukit, mutta se on sellaista hifistelyn puolelle menevää.”
Muitakin haaveita on. Korpela on puolisonsa kanssa pohtinut satulinnan rakentamista. Se palvelisi majoitus- ja tapahtumatoimintaa. ”Pitää vain vähän tasapainoilla, että saan ajan jaettua järkevästi, koska haluan ehdottomasti kehittää myös Juhlaprinsessa eteenpäin.”
Voimaa työhönsä Korpela saa lasten reaktioista. ”Vaikka ei etukäteen olisi päässyt juhlatunnelmaan, niin se muuttuu kyllä, kun pääsee paikalle ja näkee sen lasten innon. Ne ovat tunteikkaita kohtaamisia. Lapset yllättyvät ja ilostuvat niin täysillä.”
Useimmille lapsille Korpela on oikea prinsessa. ”Kun menin ensimmäisiin juhliin Lumikkina, ajattelin, että he pitävät minua tätinä, jolla on prinsessamekko, mutta he alkoivatkin kysellä, miltä myrkkyomena maistui ja mitä Jörölle kuuluu.”
Prinsessat ja satumaailma kuuluvat Juhlaprinsessan elämään myös työn ulkopuolella. Korpela ja Tero-puoliso viettävät lomansa useimmiten jossakin Disneyn monista teemapuistoista. Sellaiseen he suuntaavat tänäkin vuonna joulun tullen prinsessaenergiaa lataamaan.
Korpelalle prinsessat ovat herkkyyden ja lempeyden lähettiläitä. Näitä arvoja hän haluaisi nähdä esillä enemmänkin, eikä hän sulata puhetta siitä, että prinsessat rakentavat vääränlaista naiskuvaa.
”Suomessa on vallalla vahvuuden kulttuuri. Meillä pidetään arvossa prinsessahahmoja, jotka vaikkapa ampuvat jousella. Aiemmin tällaisia roolimalleja ei ole ollut, ja ne ovat tietenkin tosi tärkeitä. On hienoa, että on erilaisia prinsessahahmoja. Minusta kuitenkin omenapiirakkaa paistava prinsessa on ihan yhtä arvokas. En halua lähteä arvottamaan ominaisuuksia keskenään. Jos joku haluaa olla herkempi tai feminiinisempi, se on ihan yhtä arvokasta.”
”Prinsessat ovat olleet minulle esikuvia.”
Milja Korpela
Pyörittää Juhlaprinsessa-yritystään yhdessä puolisonsa Tero Liimataisen kanssa
Tampereella. Pariskunnalla on myös satulinnaprojekti, josta he tubettavat YouTubessa Linnaunelma-tilillä. Juhlaprinsessa on Suomen ensimmäinen ammattimainen prinsessapalvelu, joka tarjoaa erilaisia juhlapaketteja lastenjuhliin ja muihin tapahtumiin Tampereelta ja Helsingistä käsin kaikkialle Suomeen.