Elina Koivumäki haluaa ravistella juristi-instituutiota ja muotoilla asiantuntijuuden tunnusmerkit uusiksi. Energiaa hän ammentaa muista ihmisistä.
Teksti Annamari Typpö Kuvat Sonja Lahtinen
Minusta ei missään olosuhteissa pitänyt tulla yrittäjää, ei ainakaan yksinyrittäjää”, espoolainen juristi, tietokirjailija, ammattipuhuja ja sijoittaja Elina Koivumäki nauraa.
Sellainen hänestä silti lopulta tuli. Polku yrittäjäksi oli pitkä, mutta nykyisin Koivumäki pyörittää laki- ja esiintymistoimisto Lexperience Oy:tä kotikonttoriltaan käsin.
Koivumäen vanhemmat olivat kasvatustieteilijöitä: isä teki uransa opetusministeriössä, äiti luokanopettajana Espoossa.
”Vanhemmillani ja erityisesti isällä oli kuitenkin suuri vaikutus urapolkuuni. Isän työ liittyi erityisryhmien liikuntaan. Hän kirjoitti aiheesta lukuisia kirjoja ja kiersi luennoimassa ja puhumassa.”
Kotikasvatuksessa painottuivat vahvasti humanismi ja oikeudenmukaisuus, jotka vaikuttivat osin myös Koivumäen valintaan opiskella oikeustiedettä. Hän halusi auttaa yrityksiä ja ihmisiä toimimaan oikein, niin juridisesti kuin eettisestikin.
Työelämästä Koivumäki löysi oman paikkansa jo graduvaiheessa. Hän jäi samaan yritykseen töihin 17 vuodeksi ja johti lopulta yritysjärjestelyiden myötä kasvaneen asianajokonsernin markkinointijuridiikan ja tietosuojan osaamistiimejä. Osakkaaksi hänet nostettiin Suomen Asianajajaliiton erityisluvalla jo 26-vuotiaana, ennen kuin oli edes ehtinyt suorittaa asianajajatutkintoa.
”Omaksuin heti yrittäjämäisen ajattelutavan, vaikka sain ostaa ensin vain yhden osakkeen. Minut palkannut asianajaja Marja Tommila sitoutti minut yritykseen sillä yhdellä osakkeella.”
Osakkaana Koivumäki pääsi hyppäämään mukaan osakaskokouksiin ja oppi katselemaan toimintaa työnantajan näkövinkkelistä. Myös yrittäjyyden siemen alkoi itää.
”Kun jäin gradun jälkeen tekemään avustavan juristin töitä, Marja neuvoi minua alusta asti laittamaan joka aamu töihin tullessani päähän yrittäjän hatun ja ajattelemaan, että olisin jo yksi yrityksen omistajista.”
Hiljalleen Koivumäen osakemäärä ja rooli yrityksessä alkoivat kasvaa. Kun hän vuonna 2016 irtisanoutui, asianajokonsernissa oli 170 työntekijää, joista 35 omistajaa. Liikevaihto huiteli 30 miljoonassa eurossa.
”Se oli melkoinen kasvupolku sekä yritykselle että minulle.”
Syksyllä 2016 aika oli kuitenkin kypsä muutokselle. Koivumäki irtisanoutui työstään, luopui suurtoimiston osakkuudesta, ajoi Stockmannille ostamaan elämänsä ensimmäisen oman läppärin ja istui kotisohvalle miettimään, mitä tekisi elämässä seuraavaksi. Ratkaiseva sysäys tuli vanhoilta vakioasiakkailta.
”Kun he saivat kuulla, että olin lähdössä yrittäjäksi, he halusivat seurata mukana.”
Koivumäki oli samana keväänä perustanut osakeyhtiön sijoitustoimintaa varten. Nyt hän otti sen myös operatiiviseen käyttöön. Koska kyseessä ei ollut asianajotoimisto,kilpailukielto ei estänyt juridiikan konsultoinnin jatkamista omalla yhtiöllä.
Tuore yrittäjä ryhtyi auttamaan asiakkaitaan lakiasioissa, jotka liittyvät myyntiin, markkinointiin, viestintään, tietosuojaan ja sisällöntuotantoon, erityisesti tekijänoikeuksiin. Myynnin eteen ei juuri tarvinnut ponnistella, kun asiakaskunta oli valmiina ja itse aktiivinen.
”Siinä näki, miten 17 vuoden työ kantoi hedelmää.”
Yrityksen lentävä lähtö oli osoitus vahvasta henkilöbrändistä, jota Koivumäki oli enemmän tai vähemmän tietoisesti rakentanut jo vuosikausia.
”Esimerkiksi naimisiin mennessäni päätin, etten vaihda nimeä, koska olin jo yhdeksän vuotta tehnyt uraa juuri tällä nimellä. En halunnut joutua aloittamaan alusta. Lisäksi pidän omasta nimestäni kovasti!”
Henkilöbrändistä puhuminen saa monen yrittäjän selkäpiin karmimaan. Koivumäestä tämä on sekä harmillista että haitallista. Syy on brändi-sanan huonon maineen, hän uskoo.
”Ihmisillä on siitä virheellinen ja turhan negatiivinen käsitys. Vaikka brändillä on alun perin viitattu karjan polttomerkitsemiseen, se ei ole mikään keinotekoinen, päälleliimattu merkki. Brändiä ei koskaan pidä lähteä rakentamaan sellaisten asioiden varaan, joihin ei tunne aitoa intohimoa.”
Koivumäen mielestä meillä jokaisella on henkilöbrändi, halusimmepa sitä tai emme.
”Vähintäänkin sellainen on kaikilla työelämässä olevilla, jotka tekevät millään lailla ulospäin suuntautuvaa työtä.”
Yrittäjäksi ryhdyttyään Koivumäki ryhtyi rakentamaan omaa henkilö- ja asiantuntijabrändiään entistä määrätietoisemmin. Hän julkaisee säännöllisesti somessa ja miettii kanavakohtaisesti, millaista sisältöä missäkin kannattaa jakaa. Merkitystä on perinteiselläkin medialla.
”Jos haluaa vahvistaa brändiään, kannattaa pyrkiä lehtiin, radioon ja telkkariin. Omalle juristibrändilleni tekee hyvää, kun pääsen kommentoimaan jotakin oikeustapausta esimerkiksi Hesarissa. Yritän aktiivisesti etsiä tilanteita, joissa voisin päästä esille mediassa.”
Nostetta henkilöbrändille tuovat myös alaan liittyvät kirjat. Koivumäen Markkinointijuridiikka-teoksesta julkaistiin vuodenvaihteessa jo kymmenes, täysin päivitetty painos. Teossarjan kustantaja on Kauppakamari.
”Tällaisessa ammatissa on erittäin arvokasta, että on julkaissut alan perusteoksen tunnetun kustantamon kautta. Se lisää uskottavuutta. Jokaisen yrittäjän kannattaa miettiä keinoja, jotka omalla alalla vahvistavat imagoa.”
Vahva ja tunnistettava henkilö-brändi näkyy Koivumäen mukaan suoraan kassassa. Potentiaalisen asiakkaan on helpompi ottaa yhteyttä henkilöön, joka on jo jollakin lailla tuttu.
”Jos saisit kaksi hintaa myöten identtistä tarjousta kahdelta kirvesmieheltä, joista toisesta et olisi koskaan kuullut ja toisen olisit nähnyt positiivisesti mediassa, kummalta ostaisit?” hän kysyy.
Omaa imagoaan Koivumäki on pohtinut tarkasti. Hän päätti jo uransa alkuvaiheessa, että stereotyyppistä juristia hänestä ei tule. Yksi Koivumäen motoista kuuluukin, ettei juridiikan tarvitse olla tylsää eikä alan kielen ammattijargonia.
”Olen halunnut määrätietoisesti ravistella juristi-instituutiota. Haluan osoittaa, että asiantuntijakin on ihminen ja jokainen voi olla ammatista riippumatta oma persoonansa. Olen saanut tästä tosi paljon kiitosta etenkin nuorilta juristeilta.”
Koivumäen persoonaan ja henkilöbrändiin kuuluu oleellisena osana lauluharrastus, jota hän tuo aktiivisesti esiin.
”Monissa tilaisuuksissa ihan tuntemattomat ihmiset ovat tulleet vetämään hihasta, että etkö sä olekin se laulava lakinainen Espoosta. Ei se vähennä juristin ammattitaitoani, että saatan joskus laulaa lavalla Teflon Brothersin keikalla. Jos tämä ei jollekulle asiakkaalle sovi, emme olisi hyvä match muutenkaan.”
Toistaiseksi isoimman yleisönsä Koivumäki sai Nordic Business Forumissa vuonna 2017, kun Virgin Groupin sir Richard Branson ja juontaja, CNN:n Richard Quest houkuttelivat hänet laulamaan eturivistä Madonnan Like a Virgin -biisiä mikrofoniin kymmenien tuhansien osallistujien edessä.
Hetkessä oli yhteisöllisyyttä, jonka nimiin Koivumäki vannoo lujasti. Hän kuvaa itseään ”business amoriksi” ja järjestää mielellään tapahtumia, joissa ihmiset pääsevät kohtaamaan toisensa ja luomaan uusia verkostoja itselleen luontevalla tavalla.
”Olen kiinnostunut ihmisistä ammattien takana. Esimerkiksi kokkareilla usein viimeistään kolmas kysymykseni liittyy aina uuden keskustelukumppanin siviilielämään tai harrastuksiin. Olen huomannut, että se saa valon syttymään silmiin. Tämä kertoo juuristamme: luolamies-aikoinakin istuttiin nuotion ympärillä kertomassa tarinoita. Meillä on siihen sisäsyntyinen tarve. Ihmiset haluavat kuulua johonkin, olla osa suurempaa kertomusta.”
Työhönsä Koivumäki ammentaa energiaa ihmisten kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta.
”Jos minun pitää valita, menenkö yksin laiturinnokkaan rauhoittumaan vai viettämään viikonloppua kymmenen kaverin kanssa, valitsen ne kaverit. Minun akkuni latautuvat ihmisten seurassa.”
Myös erilaiset yrittäjien yhteisöt ovat Ladies in Business -verkoston perustajiin kuuluvalle Koivumäelle tärkeitä vertaistuen lähteitä.
”Tietyllä tavalla silti toivoisin, että sukupuolen mukaisesta lokeroinnista voitaisiin ylimenokauden jälkeen päästä eroon. Se tietysti edellyttää, että naisyrittäjiä koskevat asiat saadaan muidenkin järjestöjen agendalle.”
Elina Koivumäki
Syntynyt vuonna 1977.
Toimitusjohtaja vuonna 2016 perustamassaan lakitoimisto Lexperience Oy:ssä.
- Toimii puhujana, valmentajana ja juontajana yritysten, viranomaisten ja järjestöjen sisäisissä sekä yleisölle avoimissa tapahtumissa.
- Enkelisijoittajana useissa yrityksissä.
- Kauppakamarin vuonna 2010 kustantamasta Markkinointijuridiikka-teoksesta ilmestyi vuonna 2022 kymmenes, uudistettu painos.
Elinan omalta uravalmentajalta Maaretta Tukiaiselta opittu vinkki henkilöbrändiä miettivälle yrittäjälle:
Ota tyhjä paperi ja kupponen kahvia ja kirjoita paperille 25 sinulle tärkeää sanaa. Pidä pieni tauko ja piirrä sitten viiden tärkeimmän sanan kohdalle tähti. Valitse sellaiset sanat, jotka resonoivat kaikkein voimakkaimmin. Ne ovat asioita, jotka sinua eniten motivoivat ja innostavat. Rakenna brändisi niiden ympärille. Silloin sinulla on aitoa intohimoa ja paloa siihen, mitä teet.
Lue koko lehti tästä