Kolme yrittäjänaista kertoo, miten he ovat paketoineet palveluitaan hyvin myyviksi tuotteiksi.
Teksti Annamari Typpö
”Tuotteistaminen on elävä prosessi”
Millaisia lääkkeitä Somefarmaseutti tarjoaa?
Autan apteekkeja mukautumaan tulevaisuuden muutoksiin. Somefarmaseutti syntyi halusta uudistaa perinteistä alaa. Nuoret odottavat työelämältä erilaisia asioita kuin vanhemmat sukupolvet. Johtaminen onkin minulle rakas teema. Haluan auttaa ihmisiä viihtymään töissä.
Nykyisin keskustellaan enemmän apteekkien roolista yhteiskunnassa. Some on moderni tapa tuoda esiin sitä tietoa ja osaamista, jota apteekeissa paljon on.
Olet tuotteistanut palvelusi selkeiksi paketeiksi. Mitä hyötyä siitä on ollut?
Se tuo itselle selkeyttä myyntiin ja markkinointiin ja helpottaa ostamista. Esimerkiksi Uuden apteekkarin ensiapu™ kertoo jo nimessä, kenelle se on suunnattu. Asiakkaat ovat kiittäneet tätä. Kauppojen tekeminen nopeutuu myös sen ansiosta, että tuotteistetulle paketille on heti myös hinta tiedossa.
Millaisiin haasteisiin olet tuotteistusprojekteissa törmännyt?
Jos haluaisi vain päästä helpolla, niin eihän tätä tekisi. Tämä vaatii aikaa ja herkkyyttä kuunnella, mitä asiakas tarvitsee. Tuotteistaminen on elävä prosessi, johon kuuluu testaamista ja kokeilua. Olen koettanut opetella sellaista ajattelumallia, että tuotteen ei tarvitse olla heti valmis ja täydellinen, kun sen laittaa liikkeelle. Keskeneräisyyskin on ok.
Oletko käyttänyt tuotteistuksessa ulkopuolista apua?
Minulla on kaksi mentoria, ja sen lisäksi olen ostanut tuotteistusapua asiantuntijalta. On hyvä saada jeesiä ja uutta vinkkeliä oman alan ulkopuolelta. Toinen näkee asiat aina eri tavalla ja tuo mukaan tiettyä ennakkoluulottomuutta. Se auttaa vaihtamaan näkökulmaa.
Johanna Hakamäki
Perusti Suomen Apteekkimarkkinointi Oy:n vuonna 2021. Somefarmaseutti on yrityksen markkinointinimi. Somefarmaseutti tarjoaa apteekeille muun muassa asiakaspalvelun, myynnin, markkinoinnin ja johtamisen valmennusta ja konsultoi uusia apteekkareita.
somefarmaseutti.fi
”Asiakasta pitäisi miettiä enemmän”
Miten asianajaja tuotteistaa palvelunsa?
Asianajo- ja lakiasiaintoimistot käyttävät usein tuntilaskutusta. Se on aika huono mittari, mutta juristeille toimiva, joten harva rupeaa sitä haastamaan. Asiakkaan näkökulmasta tämä on kuitenkin ongelmallista. Ostopäätöstä on vaikea tehdä, jos ei tiedä, mitä palvelu lopulta tulee maksamaan. Yritysten on kuitenkin voitava budjetoida myös lakipalvelut.
Aloin miettiä, voisiko joitakin palveluja myydä kiinteällä hinnalla. Käytin ulkopuolisen palveluntarjoajan apua ja työstimme asiaa työpajoissa. Kehittelimme erilaisia rajattuja toimeksiantoja, joissa tämä toimii. Loimme esimerkiksi Access Finland -palvelun ulkomaalaisille yrityksille, jotka haluavat investoida Suomeen. LakiDay-palvelussa taas pannaan yrityksen tärkeimmät lakiasiat kuntoon päivässä.
Millaisia mahdollisuuksia näet tulevaisuudessa?
Olen miettinyt esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia. Asiat, joissa ei tarvita ihmisen luovuutta, voidaan ratkaista tehokkaammin tekoälyn avulla. Se näkyy varmasti lakipalvelujen tarjoomassa, ja hinnatkin muuttuvat.
Ylipäätään asiakasta pitäisi miettiä enemmän. On meidän palveluntarjoajienkin etu, että asiakasta informoidaan etukäteen kaikista mahdollisista asioista. Tuotteistaminen helpottaa tällaista tilannetta, kun molemmat tietävät, mitä palvelu maksaa. Ostopäätös syntyy nopeammin.
Mikä on tärkeintä lakiasiainpalveluiden tuotteistamisessa?
Lakiasiat ovat abstrakteja palveluita, joten on tärkeää paketoida tarjonta ymmärrettävään muotoon. Silloin asiakkaallekin tulee olo, että hän tietää etukäteen, mitä hän saa. Ei lakipalvelustakaan pidä tehdä liian mystistä ja hienoa ja piiloutua jargonin taakse. Olen saanut kiitosta siitä, että olen ihmisläheinen ja selkokielinen, puhun tavallisen ihmisen äänellä. Se rakentaa luottamusta.
Reeta Niemisvirta
Youristia Asianajotoimisto Oy on perustettu vuonna 2020.
Youristia on erikoistunut yritysjuridiikkaan ja palvelee muun muassa yritysjärjestelyihin, sopimuksiin sekä yhtiö- ja työoikeuteen liittyvissä kysymyksissä.
youristia.fi
”Äitejä pitää lähestyä kannustavasti”
Miten ja miksi Nordic Fit Mama syntyi?
Sain kaksi lasta pienellä ikäerolla, ja kun aloitin treenaamisen synnytysten jälkeen, tein kaikki mahdolliset virheet ja pahensin tietämättäni raskauden aiheuttamaa vatsalihasten erkaumaa. Aloin perehtyä äitiysliikuntaan ja mietin, miksei näistä asioista puhuta, vaikka asialla on kansanterveydellistäkin merkitystä. Erkauma aiheuttaa esimerkiksi selkävaivoja, jotka ovat yleinen työkyvyttömyyden syy.
Olit ensimmäisiä verkkovalmennuspakettien tarjoajia. Mistä idea tuli?
Erkaumasta ei kymmenen vuotta sitten vielä puhuttu. Kirjoitin aiheesta kesällä 2015 artikkelin, joka julkaistiin ePressi-palvelun kautta Turun Sanomissa ja MTV:n Lifestyle-sivustolla. Minulla oli tuolloin fyysinen valmennusstudio Helsingissä, mutta kun äidit eri puolilta Suomea alkoivat ottaa meihin yhteyttä, aloin miettiä, miten voisimme auttaa myös heitä. Syntyi Kuntouta keskivartalo® -valmennus. Se on edelleen suosituin tuotteemme.
Miten hyödynsit tuotteistuksessa omia kokemuksiasi?
Olin itse kahden pienen lapsen äiti, joten tiesin, mihin rahkeet riittävät. Treenien pitää olla tosi lyhyitä ja helppoja, eikä mitään voi jättää äidin oman muistin varaan vaan päivittäiset muistutukset ovat tärkeitä.
Kiinnitämme huomiota myös puheen sävyyn. Äitejä pitää lähestyä kannustavasti, sillä elämäntilanne on hyvin herkkä. Emme halua luoda stressiä vaan korostaa, että olet hyvä ja riittävä sellaisena kuin olet ja kaikki mitä teet, on kotiin päin.
Mikä on tärkeintä hyvinvointipalveluiden tuotteistamisessa?
Kilpailu on kovaa, joten on tärkeää olla ajan hermolla ja miettiä, mikä on oma vahvuus ja erottumistekijä. Meillä on oma metodi, jota kehitämme jatkuvasti. Digipalveluissa kannattaa hyödyntää analytiikkaa ja testata, mikä toimii parhaiten. Pienyrittäjät ovat ketteriä, joten iteraatioprosessi voi olla tosi nopea.
Riina Laaksonen
Perusti Nordic Wellness Group Oy:n vuonna 2014 edistämään äitien hyvinvointia. Nordic Fit Mama on sen aputoiminimi. Nordic Fit Mama tarjoaa verkkovalmennuksia raskaana oleville ja synnyttäneille naisille. Se on myös iso verkkomedia, jolla on melkein miljoona sivunäyttöä vuodessa.
nordicfitmama.fi