Yrittäjä, näillä asiakirjoilla turvaat yrityksesi tulevaisuuden

Moni meistä antaa koko elämänsä yrittäjyydelle miettimättä lainkaan, mitä tapahtuu esimerkiksi avioeron tai kuoleman yhteydessä. Turkulaisen Saga Perhejuristin lakimies Satu Koivula neuvoo, miten yllättäviin tilanteisiin voi varautua.

Yrittäjyys tuo mukanaan paitsi mahdollisuuksia myös vastuita ja riskejä. Mitä yrityksellesi tapahtuisi, jos menettäisit yllättäen toimintakykysi tai kävisit läpi avioeron? Jokaisen yrittäjän tulisi varautua elämän ja liiketoiminnan yllättäviin käänteisiin huolehtimalla, että kaikki tärkeät henkilökohtaiset asiakirjat ovat ajan tasalla. Vain näin voit varmistaa, että yrityksesi ja läheistesi tulevaisuus on turvattu myös odottamattomissa tilanteissa.

Yrityksen lakisääteisiä asiakirjoja ovat esimerkiksi hallituksen päätösasiakirjat, yhtiökokousten asiakirjat ja työsuhteisiin liittyvät dokumentit. Yrittäjällä itsellään sen sijaan ei vastaavia lakisääteisiä dokumentteja ole. Paperiasiat on silti tärkeä hoitaa kuntoon hyvissä ajoin, kun kaikki on vielä hyvin, korostaa turkulaisen lakiasiaintoimiston Saga Perhejuristin perustaja, lakimies Satu Koivula.

”Silloin pystytään toimimaan objektiivisesti ja miettimään myös muuta kuin omaa etua”, Koivula sanoo.

Mitkä sitten ovat niitä keskeisiä asiakirjoja, jotka jokaisen yrittäjän tulisi laatia ja päivittää olosuhteiden muuttuessa? Koivula jakaa ne kahteen kategoriaan: osa asiakirjoista kohdistuu yrittäjän elinaikaan, osa aikaan kuoleman jälkeen.

Elinaikaan kohdistuvat asiakirjat

1. Edunvalvontavaltuutus. Edunvalvontavaltuutuksella voit etukäteen määrätä, kuka hoitaa asioitasi ja tekee päätöksiä puolestasi ja miten asioitasi hoidetaan, jos et itse siihen kykene esimerkiksi sairauden vuoksi. Holhoustoimilaissa määrätty edunvalvonta ei periaatteessa poista henkilön oikeustoimikelpoisuutta vaikkakin käytännössä yleensä vähintäänkin rajoittaa sitä, kun taas edunvalvontavaltuutuksen vahvistaminen ei suoraan poista omaa oikeustoimikelpoisuutta ja asioita voidaan tietyssä määrin hoitaa myös valtuutetun ja valtuuttajan kesken yhdessä.

Jos edunvalvontavaltuutusta ei ole, tuomioistuin voi määrätä sinulle edunvalvojan holhoustoimintalain nojalla. Tämä lisää merkittävästi byrokratiaa, sillä edunvalvojan on haettava lupaa Digi- ja väestötietovirastolta jopa pienissä päätöksissä. Tämä tekee yrittäjän asioiden hoitamisesta vaikeampaa ja kalliimpaa, koska jokaisesta luvasta peritään maksu ja jokainen lupaprosessi ottaa oman aikansa.

2. Avioehtosopimus. Avioehtosopimuksella voit rajata yritysomaisuuden avio-oikeuden ulkopuolelle, mikä on tärkeää esimerkiksi riitaisissa avioeroissa. Jos toinen puoliso on yrittäjä ja toinen palkansaaja, jolla ei ole omaisuutta, voi avioero pakottaa yrittäjän myymään yritysomaisuuttaan tasinkoa maksaakseen tai luovuttamaan toiselle osapuolelle yritysomaisuutta – esimerkiksi osakkeita. Avioehtosopimuksella yritysomaisuus säilyy yrittäjällä eikä sitä tarvitse jakaa.

Avioehto voidaan laatia koskemaan vain tiettyjä omaisuuseriä tai kaikkea omaisuutta ja se voi päteä sekä avioeron että kuoleman varalta. Tämä varmistaa sen, että yritys pysyy toiminnassa ilman taloudellisia rasitteita myös eron tai kuoleman jälkeen. Avioehdolla voidaan myös huolehtia siitä, että yritysomaisuus siirtyy toisen puolison kuollessa halutulle sukuhaaralle.

3. Osakassopimus. Jos yrityksessä on useampi osakas, on tärkeää määritellä osakassopimuksessa, mitä tapahtuu yhden osakkaan kuollessa. Osakassopimuksessa voidaan etukäteen sopia esimerkiksi siitä, että kaikki osakkaat tahoillaan tekevät avioehtosopimuksen yritysvarallisuutta koskien. Lisäksi voidaan sopia, miten yritystä jatkossa johdetaan, kenellä on lunastusoikeus osakkeisiin ja mitä arvonmääritysmenetelmää lunastuksessa käytetään. Näin turvataan yrityksen jatkuvuus ja estetään mahdolliset riidat jäljelle jäävien osakkaiden kesken.

Osakassopimus voi sisältää etuosto-oikeuden, joka antaa jäljelle jääville osakkaille mahdollisuuden ostaa kuolleen osakkaan osakkeet. Näin yritys pysyy jäljelle jääneiden osakkaiden hallinnassa eikä siirry ulkopuolisille.

Kuoleman jälkeiseen aikaan kohdistuvat asiakirjat

1. Testamentti. Testamentti määrittelee, miten omaisuutesi jaetaan kuolemasi jälkeen ja kenelle yritys periytyy. Tämä auttaa ehkäisemään perillisten välisiä riitoja ja varmistaa, että yritys siirtyy henkilölle, joka pystyy jatkamaan sen toimintaa. Testamentissa voidaan myös määritellä, miten toimitaan, jos perilliset eivät pääse yhteisymmärrykseen yrityksen jatkamisesta. Tämä pienentää riskiä, että yritys pilkotaan.

Testamentilla voidaan myös turvata alaikäisten lasten ja toisaalta lesken tulevaisuus.

Jos puolisot ovat pyörittäneet yritystä yhdessä ja leski haluaa jatkaa yritystoimintaa yksin, toisen puolison osuus voidaan testamentata hänelle ja hän voi jatkaa toimintaa omissa nimissään. Muussa tapauksessa mahdollisesti puolikas yritysomistus (tai muu osuus) joudutaan esimerkiksi kierrättämään rintaperillisten kautta ja leski joutuu ostamaan vainajan osuuden omilta lapsiltaan.

Lisäksi hyvin laadittu testamentti tukee verosuunnittelussa ja auttaa pienentämään perintöveroja.

2. Sukupolvenvaihdosasiakirjat. Muita tärkeitä asiakirjoja ovat esimerkiksi sukupolvenvaihdosasiakirjat, kuten lahja tai lahjanluonteinen kauppa.

Ota ensimmäinen askel

Jos nämä asiat ovat sinulle uusia, kannattaa ottaa yhteyttä juristiin, joka auttaa käymään läpi kaikki keskeiset asiat ja miettimään, mitä asiakirjoja on tarpeen tehdä. Tämä on erityisen tärkeää, jos perheessä on alaikäisiä lapsia tai yrittäjällä on merkittäviä yritysomaisuuksia, Koivula korostaa.

On myös hyvä huomata, että asiakirjat on käytävä läpi ja tarvittaessa päivitettävä säännöllisin väliajoin ja että niitä on tarkasteltava kokonaisuutena, sillä ne liittyvät kiinteästi toisiinsa. Näin voit jatkaa yrittämistä rauhallisin mielin tietoisena siitä, että olet varautunut elämän yllättäviin käänteisiin.

Satu Koivula
Lakiasiaintoimisto Saga Perhejuristi Oy


Blogissa: